YAZARLAR
Mezarlık Üzerine Süryani Kilisesi İstemiyoruz

Süryaniler Açısından Din ve Vicdan Özgürlüğü

Süryani-Keldani-Asuri Halkının Çığlığını Duyun

Benim Adım ...

Başın Sağolsun Türkiye: "Hepimiz Hrant'ız"

Sözlü Tarih Çalışmasına Katkıda Bulunalım

Midyat'ta Kültürel Bir Atılım

70 Yıl Önceki Şapka, 40 Yıldır Devam Eden Süreç

2004'e Girerken

Avrupa Birliği Uyum Süreci ve Süryaniler

hepsi

Diaspora Bayramları veya Aralık Özlemim

Hazan Ortasında Bir Ağaç veya Sonbahar Sendromum!

Kendi Vatanında Sürgün Edilen Bir Halk

Bir Doktorun Gözünden Irak'ta Yaşanan Felaket

Rant, Manastır Dinler mi?

Herşey Su ile Başladı

Gözyaşımız "Nakuşo'dan" Damlardı

Hayat Sohbetleri

Zamanın Dışında Gerçekliğin İçinde BAHE

Urfalı Efsuncu Orpheus - Bir Mozaiğin Macerası

Kurşun ve Yorgan

Deyr-Zafaran'ın Taşa Yazılı Mektupları

Tanrı Rahmeti ve 'Toprağı Bol Olmak'

Kendine Saklı Kitaplar

Taşların Barıştığı Hançepek

Benim Olmayan Kilise'nin...

Söyleyen ve Susan

Ben Kendim Değilim

hepsi

Aydın Olmak, Kendini Aydın Sanmak

Bir Evin Anımsattıkları

Ana Sütü Gibi Bedava

Samatya Kaçamakları

Baba ve Oyuncak

İkinci Yarısından Seyredilen Bir Film

Bu Gece Bir Hayaletle Yaptığım Muhabbet

Diş Kurtları ve Bilimin Kökeni

Süryanicenin Tarihsel Önemi ve Durumu

Mardin Ruhu

Çanlar Yeni Anlayış İçin Çalacak

İhtiyarlık ve Çocukluk /Saybutho u Talyutho

Rasyonel Güç ve Hayatın Değişmez Sabiteleri

Hasyo Hanna Dolabani'yi ANLAMAK

Benlik Çıkmazı ve Ruhsal Labirentler

Çoğulculuk ve Barış

Onun Adı Turabdin İdi

Anadolu'nun Solan Rengi: Süryaniler

Azınlık Kadını Olmak

Bir Sivil Tarih Çalışması; Mihail Kırılmaz

Dilde Destan, Yürekte Yara

Bahe ve Manastır

Tavandaki Çini

Solgun Sarı'nın Manastırı

Kalbi Halkı İçin Atan Bir Süryani'nin Buruk Vedası

Kadim Süryanilerin Akitu Bayramı

Mardinlilerin Dilinden Düşmeyen Beş Konu

Kıyıma Uğrama Sırası Süryanilerde

13 Dakika Ötemizde Asuri- Süryaniler Katlediliyor

Bir Naum Faik Gelip Geçti Diyarbakır'dan

Süryani Olmanın Ağır Yükü

Irak'ta Süryanilere Bir Kez Daha Göç Yolları Düştü

TC'nin Süryani Operasyonu

hepsi

Bir Düşün Peşine Düşmek

Süryani İsa'nın Hasret Rüzgarı

70. Yılında Yetmiş Bin Süryani

İnsan Yüreğinde Ne Arzuluyorsa Onu Konuşur

İsa Bakır ve Mektubu

İsa'nın Ağacını Aramak

Siyah Elbiseli Süryani Kadınlar

Süryaniler ve Diyalog

Korku ve Kuşku

Bir Haberin Düşündürdükleri

Süryanilerin Son Güneşi: Metropolit Hanna Dolabani

Bir Toplum Nasıl Yok Olur?

Bu Öyküde Senden Bahsediliyor

Mor Gabriel'e Dokunmak

Mardin'de Eski Bir Gelenek: Hassit Merene

Oryantalist Maryus Bauer Mardin'de

Çicek Açmadan Meyve Vermek

Bir Süryani Halk Ozanı

Mor Şumuni ve 40-50 Kadar Süryani

Bütün Süryaniler Kimdir?

Sabro'nun İlk Sayısına Dair

Patrik: Dua Türkçe Yapılacak Süryanice Yok

Rahibeler Nasıl Serbest Bırakıldı?

Februniye'nin Önündeki Yol

Kaçırılan Metropolitlerin Katili İstanbulda mı?

Kaçırılan Metropolitler Üzerine Bir İnceleme

 
 
David Vergili / IRAK'TA SÜRYANİLERE BİR KEZ DAHA GÖÇ YOLLARI DÜŞTÜ

Irak ve Şam İslam Devleti, İŞİD’in bir haftalık kısa bir süre içinde, silahsız bir şekilde Musul’u ele geçirmesi bölgede yaşayan bütün sivillerin apar topar şehirden göç etmelerine sebep oldu. Bu durumdan en çok etkilenenler kuşkusuz savunmasız bir şekilde bölgede varlıklarını sürdüren azınlıklar ve etnik gruplar oldu. Bu bölgede önemli bir Süryani varlığı bulunmaktadır. Musul merkez ve genel olarak Ninova, Süryanilerin tarihsel anavatanı olup, halkın atardamarını oluşturmaktadır.

Uluslararası medya haber ajansları İŞİD’in Musul’u ele geçirmesi öncelikle şaşkınlıkla karşılandı ve sosyal medya üzerinde yapılan açıklama ve mesajlarda bu durum kolaylıkla göze çarpmaktaydı. Ancak, özellikle Suriye dahilinde İŞİD’in hareketlenmelerini izleyen analistler, gelecek ayağın Musul olacağını ve bu bölgede var olan siyasi ve askeri boşluğun da İŞİD tarafından doldurulacağını belirtiyordu. Bu anlamda, İŞİD’in Musul bölgesindeki varlığı yeni bir fenomen değildir. İŞİD bölgede var olan otorite boşluğundan da istifade ederek, kendi egemenliklerini petrol zengini bölgelerde hakim kıldı.

Musul’un ele geçirilmesi bölgede yaşayan Süryanileri tekrar göçe zorladı. 2003 yılında Saddam rejiminin yıkılmasıyla saldırılara hedef olan Süryaniler kitleler halinde Irak’tan göç etmeye başlamıştı. 2003 yılı takiben saldırılara hedef olan Süryaniler Bağdat, Basra ve diğer yerlerden Musul, Ninova Ovası ve Kürdistan Bölgesel Yönetimi dahilindeki yerleşim alanlarına yerleşmişti. 2003 yılı öncesinde yaklaşık bir buçuk milyona yakın olan Hristiyan nüfusu, şu anda iyimser rakamlara göre 400 bin civarındadır.

Musul ve Ninova Ovası, Keldani-Süryani-Asuriler’in tarihsel, kültürel ve sosyal anavatanları olup, tarihsel süreç içerisinde bu topraklara sayısız değer ve zenginlik kattılar. Bölgenin zengin dini yapısı varolan kiliselerden ve manastırlardan da anlaşılmaktadır. Bölgede bulunan Mor Matay Manastırı eşsiz bir güzelliğe sahip tarihsel bir eserdir. Diğer önemli manastırlar Mor Behnam, Mor Elias ve Raban Hurmuz Manastırı’dır. 2008 yılında öldürülen Musul Metropoliti Paulos Faraj Rahho, kısa bir süre önce vefat eden Süryani Ortodoks Kilisesi Patriği Zakay Iwaz ve 1915 Sayfo yıllarında Halep’te hapis yatan Patrik Gabriel Tappuni Musul doğumludurlar. Siyaset, sanat ve kültür hayatında önemli başarılara imza atan nice isimler bu topraklarda doğdu.

Resmi olmayan tahminlere göre Süryaniler’in Irak’ta kalan nüfusları yaklaşık 400 bin civarındadır. Bu sayının yaklaşık yarısı Musul ve civarında ve Ninova Ovası’da bulunmaktadır. Musul yakınlarında bulunan Bartelle, Alqoş, Bağdede ve Karemleş’te nüfusun çoğunluğunu Süryaniler oluşturmaktadır. Bununla beraber Ninova Ovası Süryaniler’in yoğun olarak bulundukları diğer bir bölgedir. Burada bulunan Süryaniler 2003 sonrası gelişen yeni paradigma dahilinde otonomi talebinde bulunmaktalar. Ancak bu talep hem federal ve bölgesel yönetimin hem de uluslararası camianın destek vermemesinden dolayı bir türlü hayata geçmedi. Bu bağlamda Süryaniler içinde aktif olan siyasi yapılanmalar da gereken adımları atmaktan uzak bir tutum sergilediler.

Bölgeden gelen bilgilere göre, Musul merkezinde bulunan herkes apar topar ve yayan olarak şehri terk etti. Bunların içinde Süryaniler, ErmenilerEzidiler ve Şebekler bulunmaktadır. Musul’da 7 ile 10 bin arasında Süryani bulunmakta ve bunların %80’i şehri terk etmiş ve geri kalanlar da çıkış yollarını aramaktadırlar. Musul’dan ayrılan Süryaniler bölgede bulunan kilise, okul ve manastırlara sığınmakta, bazıları Ninova Ovası’na ve bazıları da Duhok başta olmak bölgesel yönetime ulaşmaktadır. Ayrıca, Musul’a 30 km uzaklıkta bulunan Mor Behnam Manastırı İŞİD’in eline geçtiği ve şu ana kadar sosyal medyada farklı kaynaklar dört kilisenin tahrip edildiği haberlerini geçmektedir. Bu arada bölgenin boşalmasından ve Irak asker ve polis güçlerinin ayrılmasından sonra Musul’da bulunan Süryani Metropoliti de şehri terk etti. Uluslararası ajanslar 500 bin insanın bölgeyi terk ettiğini duyurdu. Bu arada Kürt Peşmerge ve Suriye’den YPG güçleri bölgeyi İŞİD güçlerinden almaya çalışmaktadırlar.

Eleştirilerin odağında bulunan Başbakan Nuri El Maliki ve federal yönetim şu ana kadar gereken adımları atmadı. Bölgesel güç dengelerinin merkezinde bulunan Irak belirsizliği uzun bir süre devam edeceği aşikar. Uluslarası camia Suriye konusundaki tavrı ve isteksizliği Irak meselesinde de kendini göstermektir. Haliyle bu durumdan en çok zarar gören savunmasız bir şekilde olan etnik ve dini gruplar başta gelmektedir.

Ortadoğu bölgesinin ve özelde Suriye ve şimdilerde Irak’ta yaşanan gelişmeler gelecek yılların siyasi tasarımını büyük ölçüde etkileyecek derecededirler. Bu belirsizliğin ve vakumun devamı beraberinde bölgede varlığını sürdüren Süryaniler için hayati bir durum teşkil etmektedir. Ortadoğu ülkelerinde ve diaspora’da bulunan Süryaniler gelişmeleri yakından takip etmeli, gereken önlemleri almalı ve taleplerini birlik içinde dile getirmelidirler.

Yazar: David Vergili, Avrupa Süryani Birliği-ESU üyesi; Güncelleme Tarihi: 12 Haziran 2014 

 
   

   


© Copyright 2008 www.suryaniler.com
tasarım: Web Tasarım