| 
	 
	Nehir-su  (Tanrısı) motifi,  eski  yasa hükümlerinde, suçlunun  boğulduğu ve   sanığın masumiyetinin   anlaşıldığı  bir kutsiyet öğesi biçimiyle kullanılmaktadır.  
  
Bireyin uzuvlarını kesmesi, kanını akıtmasının kutsal bir edim olarak var olduğunu Lasceaux mağaralarında bulunan kesik parmaklı el  desenlerinden bu yana, biliyoruz. Afrika ve Amerika yerlileri arasında da, parmak, el, kulak kesmenin  kutsal  adak olarak kullanıldığına tanıklık eden çok sayıda uzman ve gezgin  notları bulunuyor.   
  
   
  
Başlangıçta, bireyin yaşamını kurtaran, vücudunun bir bölümünü adaması  eylemi; onun yaşamının kurtulmasını sağlayarak kutsal bir özellik kazanmıştı. Bununla birlikte, gelişme içinde, eski yazılı yasalarda veya  onların devamı olan Musa yasalarında, parmak, el, dil, kulak kesmek, diş kırmak, göz çıkarmak, saç-sakal kırpmak vb. aynı topluma yeniden ve fakat bu kez  birer ceza  hükmü olarak  geri dönmüştür.  
  
İsa’nın  Ürdün nehrindeki vaftizi, sembolik bir ölüm  ve  yeniden diriliştir. Birçok  kilise için, İsa’nın doğum gününün Ürdün nehrinde vaftiz edildiği (veya edildiğini düşündüğü) gün olması, nehirde vaftizin ölüm ve diriliş olarak kavranmasından kaynaklanıyor.  
  
   
  
İsa’dan 2000 yıl kadar önceki eski yasalarda, suçlular için birçok ölüm biçimi saptanmıştı. Bunlardan birisi de, suçlunun nehirde boğularak öldürülmesiydi. Yazılı yasalar bazı suçluları  « bağlayıp suya atacaklar » biçiminde  belirliyordu.  
  
   
  
Bu yasalarda suçu sabit olmayan ve aklanmak için nehire  girmeye zorlanan sanıkların, aklanma, temize çıkma, suçsuz olduğunu ispatlamayı  nasıl  gerçekleştirildiğini   bilemiyoruz. Bu, öyle anlaşılıyor ki, topluluğun veya onların temsilcilerinin gözetiminde gerçekleşen bir seremoni biçiminde gerçekleşiyor olmalıydı. Bildiğimiz, Sümer başlangıç geleneklerinde yer alan  ‘saf ırmak’, ‘kutsal nehir’ kavramına  da bağlı olarak, nehirlerin bir arınma alanı olarak kullanılmış olduğudur. İsa dönemine geldiğimizde, Ürdün Nehrinde  Yahya peygamber Vaftiz gerçekleştirmektedir ve  İsa da geleneğe uyarak vaftiz edilmiştir. Bütün Hıristiyan kiliselerinin, biçimleri farklı da olsa, su aracılığıyla ölüm ve dirilim arınma kutsal edimi, kabaca böyle bir geçmişe dayanmaktadır.  
  
	 
	 |